Dingen die u onmiddellijk moet doen bij een bedrijfsnoodgeval

Bedrijfshulpverlening
 

Uw bedrijf is het hart van uw organisatie, en zonder uw bedrijf bent u niets. Uw bedrijf genereert niet alleen inkomsten en biedt banen aan mensen in uw gemeenschap, maar speelt ook een belangrijke rol in de ondersteuning van andere onderdelen van uw organisatie. Binnen een bedrijf hebben verschillende afdelingen doorgaans verschillende risicotoleranties. Afhankelijk van de aard van de crisis waarmee u wordt geconfronteerd, kunnen sommige afdelingen meer bereid zijn dan andere om u te helpen met een oplossing. Het is daarom belangrijk om vast te stellen welke onderdelen van uw bedrijf kunnen helpen wanneer de zaken slecht gaan. Idealiter leidt dit tot een georganiseerd reactiesysteem waarbij iedereen zijn specifieke rol en verantwoordelijkheden in een noodsituatie kent. Als u zich nu in een dergelijke situatie bevindt, zijn hier de dingen die u gelijk moet doen voor bedrijfshulpverlening.

Bevestig dat uw personeel weet wat het moet doen.

Tijdens een crisis kunnen medewerkers aarzelen om taken te initiëren die routine zijn, maar tijdens normale kantooruren over het hoofd worden gezien. Bevestig dat elk lid van uw team precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt in geval van een noodsituatie. Wijs elk lid van uw team specifieke rollen toe, zodat iedereen weet wie verantwoordelijk is voor welke taken. Dit zal u helpen om tijdens de crisis grondig en efficiënt te werk te gaan.

Werk uw reactieplan zo vaak als nodig is bij.

Tijdens een crisis kan het gebeuren dat u uw plan van aanpak wijzigt. U kunt bijvoorbeeld besluiten om medewerkers een andere taak te geven die niet in het oorspronkelijke plan stond. Zorg ervoor dat u uw plan van aanpak bijhoudt, inclusief eventuele wijzigingen. Een logboek van uw plan kan u helpen om tijdens een crisis grondig en efficiënt te werk te gaan.

Vraag om hulp als u die nog niet hebt.

Tijdens een crisis zijn sommige afdelingen misschien meer bereid om te helpen dan andere. Doe een extra inspanning om na te gaan welke onderdelen van uw organisatie kunnen helpen tijdens een crisis. Elke afdeling moet bijvoorbeeld weten met wie ze contact moet opnemen in geval van nood. Als back-up ondersteuning nodig is, is het belangrijk dat senior managers op de hoogte zijn van de situatie, zodat ze kunnen ingrijpen en helpen als dat nodig is.

Conclusie

Elke organisatie heeft een aantal procedures om noodsituaties te voorkomen en aan te pakken. Het is belangrijk om die procedures bij te houden en ervoor te zorgen dat elk lid van uw personeel weet wat het moet doen en waar het naartoe moet als er een noodsituatie ontstaat.

Tijdens een noodsituatie kan uw plan van aanpak veranderen. Het kan nodig zijn om medewerkers taken te laten uitvoeren die normaal gesproken niet tot hun takenpakket behoren. Het is belangrijk om een logboek van uw plan bij te houden, zodat u tijdens de crisis grondig en efficiënt te werk kunt gaan.